چهــره بــه چهــره

خدا اینجاست

چهــره بــه چهــره

خدا اینجاست

سی سال از مرگ سهراب سپهری می گذرد

اول اردیبهشت امسال سی سال از مرگ سهراب سپهری، شاعر و نقاشی ایران می گذرد. او در سال ۱۳۰۷ در کاشان به دنیا آمد و در سال ۱۳۵۹ به دلیل ابتلا به سرطان خون در گذشت. سپهری با آنکه چه در حوزه شعر و چه در نقاشی منتقدانی داشت، اما از نگاه بیشتر منتقدان ادبی و هنری جایگاه ویژه ای در هر دو حوزه دارد. از نگاه این منتقدان، ویژگی عمده سهراب سپهری شاعر آن است که آثارش برخلاف بسیاری از شاعران هم دوره اش، محدود به خوانندگان خاص نمی شود و در میان عامه مردم هم محبوبیت دارد. در سی امین سالگرد درگذشت او، رضا براهنی نگاه تازه ای به شعر او داشته که در زیر می خوانیم .

ادامه مطلب ...

نگاهی گذرا به زندگی سیما بینا

  

در سال ۱۳۲۳ در حومه بیرجند زاده شد. در نه سالگی با پدرش احمد بینا که افزون بر شغل نظامی دست خوشی در نواختن تار داشت، به تهران آمد. پدر‌، اولین آموزگار موسیقی‌اش بود ولی نخستین آواها را از لالایی‌های مادر شنیده بود.

ادامه مطلب ...

شهرام ناظری برای نیما یوشیج می‌خواند

 

شهرام ناظری - شوالیه‌ی آواز ایران - برای بزرگداشت «نیما یوشیج» در «یوش» می‌خواند. این هنرمند با تأیید این خبر گفت: این مراسم به مناسبت همایش نیماشناسی در پنجاهمین سال‌روز درگذشت نیما یوشیج - پدر شعر نو ایران - با حضور جمعی از صاحب‌نظران ادبیات از سوی دانشکده‌ی ادبیات دانشگاه مازندران برگزار می‌شود. 
 

ناظری افزود: در این کنسرت که صبح 30‌ اردیبهشت‌ماه در منزل نیما برگزار می‌شود، قرار است قطعاتی بر مبنای شعرهای نیما و قالب‌ نیمایی اجرا شود. او همچنین از برگزاری کنسرتی در کیش خبر داد و گفت: در فضای هتل داریوش کیش (دروازه‌ی ملل) در تاریخ‌های 4، 5 و 6 خرداد کنسرتی را در ساعت 22 اجرا می‌کنم. حمیدرضا مخملباف - مدیر هتل داریوش - نیز در این‌باره بیان کرد: این برنامه که کنسرت موسیقی ملی ایران است،‌ در حاشیه‌ی خلیج فارس و با عنوان گرامی‌داشت این خلیج برگزار می‌شود. او افزود: فروش بلیت این کنسرت از طریق مرکز رزرواسیون هتل در شهر تهران و کیش انجام می‌شود.

شهرام ناظری در کیش

شهرام ناظری اوایل خرداد در جزیره کیش به اجرای برنامه می‌پردازد. در این کنسرت که به مناسبت گرامیداشت روز ملی خلیج فارس در جزیره کیش برگزار خواهد شد، شهرام ناظری به همراه گروهش به روی صحنه می‌روند. 

در این اجرا شهرام ناظری گلچینی از قطعات خود را می‌خواند. این خواننده همچنین چندی پیش قرار بود به همین مناسبت در بندر بوشهر نیز کنسرتی داشته باشد که متاسفانه برگزار نشد. کنسرت ناظری اوایل خرداد در هتل بین المللی داریوش برگزار می‌شود.

علت بازداشت ساسی مانکن

یک مقام عالی رتبه انتظامی کیش گفت: فردی به نام ساسان یافته معروف به ساسی مانکن خواننده زیرزمینی به دلیل رقاصی در بازار کیش از سوی ماموران انتظامی بازداشت و از جزیره کیش اخراج شد.

این مقام عالی رتبه انتظامی تاکید کرد: این خواننده ترانه های مبتذل زیرزمینی با ظاهری زننده و رفتارهای ناهنجار در وسط بازار کیش مشغول به رقاصی و انجام حرکات ناهنجار و زشت بود. این مقام انتظامی در ادامه افزود: ساسی مانکن به همراه تعدادی از هم مسلک های خود در یک مجتمع تجاری در کیش حرکات زشت و ناموزونی را به نمایش در آورده بودند که با اعلام نارضایتی مردم وی دستگیر و از جزیره کیش اخراج شد.

وی در خاتمه خاطر نشان کرد: دستگیری ساسی مانکن به هیچ وجه سیاسی نیست و تنها به لحاظ ایجاد آرامش و زودودن جو روانی ناهنجار صورت گرفته است.

نظر سردار رادان درباره دستگیری ساسی مانکن

جانشین فرمانده نیروی انتظامی در گفتگویی به اظهار نظر درباره دستگیری یک خواننده زیر زمینی پرداخت. در این گفنگو سردار رادان در رابطه با دستگیری یکی از خواننده‌های زیرزمینی در کیش گفت: پلیس کسی مانند این فرد را که به اصطلاح به دنبال ناهنجاری باشد، حتما در زمره دستگیری‌های خود قرار می‌دهد و به یقین اگر این فرد به واسطه این که خواننده زیرزمینی است، اگر از سوی پلیس مشاهده شده باشد، حتما دستگیر شده است.

با این حال باید به انتظار نشست تا علت اصلی دستگیری ساسی مانکن مشخص شود و شایعات پیرامون این خواننده خاتمه یابد .

دستگیری ساسی مانکن

ساسی مانکن خواننده زیر زمینی عصر روز شنبه 7 فروردین در یکی از بازارهای جزیره کیش دستگیر شد.به نقل ازصراط :وی که از روزهای اول عید برای گذران تعطیلات و برگزاری چند جشن خانگی به جزیره کیش سفر کرده است، در حالی که در یکی از بازارهای جزیره که توسط برخی از مسافرین شناسایی شده بود، توسط نیروهای نظامی این جزیره دستگیر شده است.

هنوز اطلاعات واثقی در مورد علت دستگیری وی به دست نیامده است. این در حالی است که این روزها در جای جای جزیره کیش مخصوصاً در کنار سواحل و حتی کشتی‌های مسافرتی جزیره کیش آهنگ‌های این خواننده به گوش می‌خورد که بوسیله برخی قهوه‌خانه ها و مسافرین اجرا می‌شود.

توانایی خارق‌العاده دختر روس در دیدن درون بدن انسان

 

دختر روسی که چشم‌هایش مانند اشعه ایکس عمل می‌کند و مدعی است که می‌تواند درون بدن افراد را ببیند دانشمندان را شگفت زده کرد.
به گزارش خبرگزاری دانشجویان ایران(ایسنا) به نقل از روزنامه پراودا، این دختر ادعا می‌کند که می‌تواند محل آسیب‌های داخلی را تنها با نگاه کردن به عکس مشخص کند.

ادامه مطلب ...

۲۸ اردیبهشت روز بزرگداشت حکیم عمر خیام

حکیم غیاث‌الدین ابوالفتح عُمَر بن ابراهیم خیام نیشابوری (زادهٔ ۲۸ اردیبهشت ۴۲۷ خورشیدی - درگذشته ۱۲ آذر ۵۱۰ خورشیدی[۱]) که به خیامی و خیام نیشابوری و خیامی النیسابوری[۲] هم نامیده شده‌است، از ریاضی‌دانان، ستاره‌شناسان و شاعران بنام ایران در دورهٔ سلجوقی است. گرچه پایگاه علمی خیام برتر از جایگاه ادبی او است و حجةالحق لقب داشته است؛[۳] ولی آوازهٔ وی بیشتر به واسطهٔ نگارش رباعیاتش است که شهرت جهانی دارد. افزون بر آنکه رباعیات خیام را به اغلب زبان‌های زنده ترجمه نموده‌اند، ادوارد فیتزجرالد[۴] رباعیات او را به زبان انگلیسی ترجمه کرده‌است که مایهٔ شهرت بیشتر وی در مغرب‌زمین گردیده‌است.

یکی از برجسته‌ترین کارهای وی را می‌توان اصلاح گاهشماری ایران در زمان وزارت خواجه نظام‌الملک، که در دورهٔ سلطنت ملک‌شاه سلجوقی (۴۲۶-۵۹۰ هجری قمری) بود، دانست. وی در ریاضیات، علوم ادبی، دینی و تاریخی استاد بود. نقش خیام در حل معادلات درجه سوم و مطالعات‌اش دربارهٔ اصل پنجم اقلیدس نام او را به عنوان ریاضی‌دانی برجسته در تاریخ علم ثبت کرده‌است.[۵]

شماری از تذکره نویسان، خیام را شاگرد ابن سینا و شماری نیز وی را شاگرد امام موفق نیشابوری خوانده‌اند.[۶][۳] [۷] هر چند قول مبنی بر این که خیام شاگرد ابن سینا بوده‌است، بسیار بعید می‌نماید. چون از لحاظ زمانی با هم تفاوت زیادی داشته‌اند. خیام در جایی ابن سینا را استاد خود می‌داند اما این استادی ابن سینا، جنبهٔ معنوی دارد.

همچنین از وی هم‌اکنون بیش از ۱۰۰ رباعی برجای مانده‌است.[۸]

ادامه مطلب ...

سقف

سقفی بالای سر

درحرکت

درپرواز

فقط برای چند لحظه

عبور دسته جمعی پرندگان!

۲۵ اردیبهشت روز بزرگداشت فردوسی

حکیم ابوالقاسم حسن پور علی توسی نامور به فردوسی (نزدیک به سال ۳۱۹ تا ۳۹۷ هجری خورشیدی) در دامنه توس خراسان دیده به جهان گشود و همانجا درگذشت و به خاک سپرده شد. او چکامه سرا و رزمنامه سرایی ایرانی بود که شاهنامه را از نوشتار به سروده در آورد که نامی ترین رزمنامه پارسی می‌باشد و از سوی دیگر بلند ترین سروده به زبان پارسی تا زمان خود به شمار می‌رفته‌است از این رو او را از بزرگ‌ترین چکامه سرایان پارسی‌گو دانسته‌اند. در ایران روز ۲۵ اردیبهشت به نام روز بزرگداشت فردوسی نامگذاری شده‌است.[۱]

ادامه مطلب ...

سخنانی از بزرگان جهان

گاوس:ریاضیات ملکه ی علوم است و نظریه ی اعداد سلطان آن!

انیشتین:ما در فیزیک تا زمانی که اثبات های ریاضی هستند چیزی را آزمایش نخواهیم کرد!

پیر سیمون لاپلاس:تمام آثار طبیعت نتایج ریاضی چند قانون تفسیر ناپذیرند.

انیشتین:مسائلی که بدلیل سطح فعلی تفکر ما بوجود می‌آیند، نمی‌توانند با همان سطح تفکر حل گردند.

ادامه مطلب ...

داستان یک عشق

شخصی دیوار خانه اش را برای نوسازی خراب می کرد. خانه های ژاپنی دارای فضایی خالی بین دیوارهای چوبی هستند. این شخص در حین خراب کردن دیوار در بین آن مارمولکی را دید که میخی از بیرون به پایش فرو رفته بود.
دلش سوخت و یک لحظه کنجکاو شد. وقتی میخ را بررسی کرد متعجب شد؛ این میخ ده سال پیش، هنگام ساختن خانه کوبیده شده بود!!!
چه اتفاقی افتاده؟
در یک قسمت تاریک بدون حرکت، مارمولک ده سال در چنین موقعیتی زنده مانده!!! چنین چیزی امکان ندارد و غیر قابل تصور است. متحیر از این مساله کارش را تعطیل و مارمولک را مشاهده کرد.
در این مدت چکار می کرده؟ چگونه و چی می خورده؟
همانطور که به مارمولک نگاه می کرد یکدفعه مارمولکی دیگر، با غذایی در دهانش ظاهر شد!!!
مرد شدیدا منقلب شد.
ده سال مراقبت. چه عشقی! چه عشق قشنگی!!!
اگر موجود به این کوچکی بتواند عشقی به این بزرگی داشته باشد پس تصور کنید ما تا چه حد می توانیم عاشق شویم.

داستان یک عشق

شخصی دیوار خانه اش را برای نوسازی خراب می کرد. خانه های ژاپنی دارای فضایی خالی بین دیوارهای چوبی هستند. این شخص در حین خراب کردن دیوار در بین آن مارمولکی را دید که میخی از بیرون به پایش فرو رفته بود.
دلش سوخت و یک لحظه کنجکاو شد. وقتی میخ را بررسی کرد متعجب شد؛ این میخ ده سال پیش، هنگام ساختن خانه کوبیده شده بود!!!
چه اتفاقی افتاده؟
در یک قسمت تاریک بدون حرکت، مارمولک ده سال در چنین موقعیتی زنده مانده!!! چنین چیزی امکان ندارد و غیر قابل تصور است. متحیر از این مساله کارش را تعطیل و مارمولک را مشاهده کرد.
در این مدت چکار می کرده؟ چگونه و چی می خورده؟
همانطور که به مارمولک نگاه می کرد یکدفعه مارمولکی دیگر، با غذایی در دهانش ظاهر شد!!!
مرد شدیدا منقلب شد.
ده سال مراقبت. چه عشقی! چه عشق قشنگی!!!
اگر موجود به این کوچکی بتواند عشقی به این بزرگی داشته باشد پس تصور کنید ما تا چه حد         می توانیم عاشق شویم.