چهــره بــه چهــره

خدا اینجاست

چهــره بــه چهــره

خدا اینجاست

جوانرود موقعیت جغرافیایی، پیشینه تاریخی و آینده پیش‌رو:

                                         "بهــــار جوانرود" 

      

شهر جوانرود در فاصله 610 کیلومتری جنوب غرب تهران و 86 کیلومتری شمال غرب کرمانشاه واقع شده است. هم‌اکنون جوانرود از طرف غرب به شهرستان ثلاث باباجانی، از شرق به روانسر، از شمال به پاوه و از جنوب به دشت ذهاب متصل می‌باشد.

 جوانرود یکی از شهرهای قدیمی کرمانشاه است و نامش به بیش از 350 سال گذشته بر‌می‌گردد. جوانرود همان شهریست که حمدالله مستوفی در کتاب (نزهة‌القلوب) از آن بنام (آلانی) یاد کرده است که هم‌اکنون پارک هلانیه که باقیمانده باغات قدیم جوانرود است مرتبط به همان نام آلانی می‌باشد. حمدالله مستوفی از آلانی به‌عنوان قصبه‌ای معتبر با آب و هوایی خوش و شکارگاههای خوب و ناحیه‌ای با محصولات غلات نام برده است.    

    

 

                                             "نمایی از بازارچه مرزی جوانرود"

جوانرود در سال 1607 هـ.ق از طرف مغرب به شهر زور در عراق، از جنوب به دشت ذهاب کرمانشاه، از طرف شرق به روانسر و از طرف شمال به اورامان متصل بود. در دوره شاه طهماسب صفوی جوانرود بیش از صد قریه داشت و در اطراف آن نیز قلعه‌هایی وجود داشته است و صفی‌خان‌سلطان‌گوران‌میرضیاالدینی والی آن بوده است و به‌مدت 80 سال حکمرانی جوانرود در قلعه صفی‌آباد (روستای صفی‌آباد کنونی) را به عهده داشت، وی چندین قلعه در اطراف جوانرود بنا نهاد و بر خرابه‌های آلانی مسجد و مدرسه و بازار ساخت. نام قلعه جوانرود (قه‌لای‌جوانرو) بر گرفته از قلعه‌های حکومتی متعددی است که در اطراف جوانرود در چندین قرن اخیر توسط حکومت‌های محلی بنا نهاده شده است و خود نام جوانرود می‌تواند برگرفته  از نام چهاررود (چوار رو) که چهار رودخانه در اطراف منطقه جوانرود بوده‌اند باشد.  

      

                                               "زیبایی خیره کننده غار قوری قلعه"

در دوران افشاریه و زندیه حکومت جوانرود در دست برادر و فرزندان صفی‌خان بود و در دوران قاجاریه امان‌الله خان والی حکومت جوانرود را به پسرش محمدصادق واگذار کرد. در گذشته حکومت جوانرود جزء بلوک هیجده‌گانه سنندج و از طرف والیان اردلانی اداره می‌شد، اما حاکمان اصلی جوانرود جاف‌های جوانرود(بیگ‌زادگان) بودند که مشروعیت خود را از طرف عامه مردم و یاسای ایلی می‌گرفتند. حکومت جوانرود بعد از سال 1320 هـ.ق به یکی از بیگ‌زادگان جوانرود واگذار شد.  

      

                 "شهر پاوه در میان انبوه جنگلها"                                    "طاق‌بستان در شب"

جوانرود دیار فرزانگانی چون خانای قبادی، مولوی کرد، کیفی کوره‌یی و ... به دلیل نزیدک بودن به مرکز استان و برخورداری از چشم‌اندازهای طبیعی دلپذیر، نزدیکی به طاق‌بستان و بیستون کرمانشاه، غار قوری‌قلعه و سراب دیدنی روانسر،شهر تاریخی پاوه و نیز داشتن بازارچه مرزی با انواع و اقسام کالاهای آن و مردمان خونگرم می‌تواند شاهد حضور جمعیت کثیری از هموطنان برای دیدن و سیاحت و خرید از بازارچه مرزی باشد.  

    

                        "سراب زیبای روانسر"                                                  "کتیبه تاریخی بیستون"

به امید اینکه با عنایت ویژه مسئولین شاهد فعال شدن بازارچه مرزی و تبدیل آن به منطقه آزاد تجاری باشیم، که فعال شدن این بازارچه نقش بسزایی در رشد و توسعه اقتصادی این منطقه خواهد داشت و سبب رونق گرفتن گردشگری در منطقه خواهد شد. 

    

                                                                "شاهو مظهر سربلندی"

نظرات 2 + ارسال نظر
زائر69 چهارشنبه 31 شهریور 1389 ساعت 15:58 http://www.zaer69.blogfa.com

سلام.

خوبی؟

آدم وقتی که میمیره آزاد میشه .آزاد آزاد .
دیگه نه از عشق خبری هست نه از غم . نه از پول و نه از
...........
مطالبتم مثل وبلاگت زیباست.
مخصوصا این پست آخریه/
آپم بدو بیا. منتظرتما


only God یکشنبه 29 خرداد 1390 ساعت 15:06 http://coolbah.blogfa.com

salam dust aziz .manam javanroode hastam danshjo manabh tabaee hastam.donbal kami sher korde budam .pida nakardam.age kami ham sher korde bazare khili khobah.bh web man sar bazan khosh hal misham

برای نمایش آواتار خود در این وبلاگ در سایت Gravatar.com ثبت نام کنید. (راهنما)
ایمیل شما بعد از ثبت نمایش داده نخواهد شد